Alla inlägg den 8 december 2012

Av sandra - 8 december 2012 11:30

Nu va de längesen sedan sist och mycket har hänt.


Vi var på utställning på 4H gården strax efter den första, där gick det riktigt bra med BIS-2 Valp och finfin kritik.


Jag har också hunnit med att gå A1 utbildningen så efter avslutad L1 så kan jag titulera mig agilityinstruktör!


I början av November började vi också en tävlingslydnadskurs för Anne från skolan. Airo tyckte de första gångerna att det va lite svårt att koncentrera sig när någon annan hund lekte med en boll men det har blivit mkt bättre och jag kan nu i stort sett lita på att han håller sig till mig när vi tränar. Vi har där fått mycket att träna på,  bland annat var positionen något långt fram så det måste flyttas bak och apporteringen hade kört fast men ser nu avsevärt mycket bättre ut.


I slutet av året kommer jag avslöja mina mål för 2013, ett år jag hoppas på en del tävlande!


Jag avslutar med en koll på vart vi står i lydnaden:


Linförighet: vi håller på att flytta bak positionen vilket hela tiden går framåt. Nu är det dags att lägga på en del störning + uthållighet blandat med positionsträning.


Tandvisning: kommer vi få träna en del på då han har svårt att hålla sig i skinnet när någon kommer fram och hälsar. 


Apportering: Han kan i stort sett ettans apportering men behöver mer träning på att inte släppa apporten och helt enkelt tycka den är kul, lägga in lite mer fart i träningen och jobba på att han ska kunna komma in i position vid avlämnande, just nu tycker han det är svårt att komma in i position med apporten. Men ettans apportering finns där, det ska bara läggas in med störning och med hela momentträning senare.


Hopp: Vi har tränat lite väl dåligt på detta och ska så småningom träna värde på hinder, efter de kommer vi snabbt ha det momentet skulle jag tro.


Inkallning: själva inkallningen har han, fortsätta jobba fart och position in.


Platsliggning: Han ligger nu fint med andra hundar + lite störning i ca 1min åt gången. han kan säkert ligga längre men jag satsar på att sakta öka kraven och träna trygghet på platsen. Han ligger och tittar uppmärksamt på mig så där är det egentligen bara att fortsätta och sedan börja lägga ute.


Ställande: ett ganska otränat moment där vi mest tränat stanna och direkt godis. fortsätta så och öka på svårigheterna för honom.


Läggande: tränar på snabba lägganden och behöver nu få till stadga + att få till läggandet ur grundpositionen.





Skapa flashcards