Alla inlägg den 31 mars 2013

Av sandra - 31 mars 2013 17:07

Detta får du räkna med:

 

  • Aldrig ha ett par rena byxor på dig. (tro heller inte att din tröja är ren, den blir snabbt full av slem)
  • Oavsett vilken tid du går upp har du en Kelpie som är lika pigg som du är trött.
  • Oavsett var ni går kommer det fram gamla tanter som vill hälsa på den fina hunden.
  • Går ni någon gång förbi ett lerigt dike vet du alltid var din Kelpie finns.
  • Du behöver aldrig plocka upp mat som du tappat eller spillt, detta fixar din kelpie snabbt.

 

Att ha en kelpie är lite som att ha en Pajas i hundformat, varje dag är en ny dag full av skratt.

 

 

Så till lite mer allvar, I Torsdags var vi iväg på klubbens månadstävling. Fyra tappra ekipage deltog. 

 

Platsliggningen gick alldeles utmärkt. Han låg fint hela tiden i snön. Började efter ett tag att skaka, förmodligen för att snön var kall men han låg fint kvar.

 

tandvisningen gick väl som väntat, en galen kelpie som gärna hälsade glatt och hoppigt. Detta behöver vi träna mer och oftare på =).

 

Linförigheten var ju ett väldigt spännande val i den djupa snön. Airo skötte sig riktigt bra bortsett från två gånger han tappade fokus på mig och hittade något spännande på marken. Jag behöver dock tänka på min vänstra arm som tenderar att åka bak, främst när Airo hamnar en bit för långt fram. Positionen är också något att träna på.

 

Läggande under gång, ett klockrent snabbt läggande där jag belönade efter att han legat kvar några sekunder. Jag stannar dock upp när jag säger ligg, det måste vi träna mer på, både för egen del och att Airo ska få träna mer för att bli säker. Just nu behöver han det lilla uppstannandet från mig för att läggandet ska bli bra och snabbt.

 

På de stora hela är jag riktigt nöjd, vi längtar nu till nästa månadstävling. Debut planeras bort mot slutet av Maj början på Juni. 

 

Vi funderar också på att debutera Officiellt i utställningsringen. Nora BK har en utställning 9 Maj som vi funderar att åka på.

 

Vi ska även börja kika lite mot Apellen, Inte för en start utan för att börja träna mot en. Kanske i höst eller till våren.

Ovido - Quiz & Flashcards